čtvrtek 22. listopadu 2012

FOOD SPECIAL

Hey guys!!!

Je tady pro mnoho z vás velmi očekávaný "jídelní" článek, na který byla spousta a spousta requestů a já se k němu po pár týdnech konečně dostala. Tento post bude zahrnovat způsob stravování, který vyhovuje mě osobně a rozhodně tím nechci tvrdit, že je tento postup ten nejlepší, nebo přesvědčovat kohokoliv z vás, aby se těmito tipy řídil. Každý jsme jiný, máme jiné chutě, jinou stavbu těla, jiné spalování, proto nejde aplikovat jednu "dietu" na všechny.

Moje postava + můj přístup k jídlu

Začneme tím nejzákladnějším a tím je moje postava. Spoustu fotek najdete na mém facebooku, tady uvedu nějaké ty míry. Měřím 176cm a vážím 55kg. Postavu mám relativně souměrnou, nic z ní nijak extra "nevybočuje", poslední míry jsou zatím 89-64-88. K jídlu mám přístup velice, velice kladný! Miluju vše nezdravé, miluju čokoládu, miluju pizzu, mcdonald, zkrátka nejsem vybíravá a jídlo si uživám. Bohužel, moje spalování patří mezi průměrné a rozhodně mě neřadí do kategorie "sním vše, nepřiberu nic". Jsem ostřílená dietářka, ale momentálně jsem našla cestu, která mi poměrně vyhovuje, protože mě úplně neomezuje a prospívá mi.

Co omezuji?

Pro mě osobně, je klíčem ke štíhlosti vynechání sladkostí, pečiva, těstovin a částečně masa. První tři věci jsou poměrně logické, maso je možná trochu udivující, ale je možné, že moje tělo jej úplně ideálně nezpracovává, takže jsem se po něm často cítila plná. Vynechání sacharidů každému opravdu výrazně odlehčí, přestože je to samozřejmě velice těžké, protože miluju například těstoviny na všechny způsoby a vyřadit je z jídelníčku mě dvakrát netěší. Nejím ani mnoho ovoce a mléčných výrobků.

Co jím?

Velice mě oslovují vegetariánská jídla, což znamená hodně zeleniny, brambory, různé zeleninové placky a karbánátky, případně náhražka masa tzv. robi, které se dá uprovavat na mnoho způsobů. Jím hodně rýži, zeleninu, polévky, čas od času sýry a klasické selské jogurty. Což je taky moje doporučení, abyste se vyhnuly "nízkotučným" jogurtům s umělými sladidly, které kolem skutečného jogurtu ani nešly. Polévky jsou obrovskou součástí mého jídelníčku, vařím si opravdu dobré polévky z čerstvé zeleniny a dávám si k nim například plátek tmavého špaldového chleba.

Zdravá výživa?

Možná více jak polovina mého jídelníčku pochází z prodejen zdravé výživy. Musím však zmínit jeden fakt, který si plete spousta lídí. Zdravá výživa neznamená "nekalorická, můžu sníst všeho kolik chci". Produkty ve zdravé výživě mají stejnou, mnohdy i vyšší kalorickou hodnotu než jejich alernativy v supermarketu, jen jsou vyrobeny z kvalitních surovin a vaše tělo je lépe zpracuje a vezme si z nich více toho dobrého. Ráda tam nakupuji pečivo, pomazánky, různé celozrnné sušenky a podobně. Mám nesmírně ráda Alnaturu v DM, kde si brávám omáčky na těstoviny či brambory, ze kterých je opravdu cítit zelenina, mám ráda jejich med, kakaa, vánoční punč, džusy....najdete tam víceméně vše, co byste mohli teoreticky potřebovat.

Příklady jídelníčku:

Myslím, že právě příklad toho, jak vypadá moje strava za celý den, bude to nejlepší znázornění.

Snídaně: špaldový koláček
Oběd: brokolicové karbanátky s bramborem (asi 300g)
Svačina: bílý selský jogurt se lžící medu
Večeře: zeleninová polévka + plátek špaldového chleba

Snídaně: bílý jogurt s medem a lžící musli
Oběd: robi v těstíčku s bramborovou kaší
Svačina: banánová musli tyčinka
Večeře: zeleninový salát s tuňákem

Snídaně: malá vaječná omeleta s kousky špenátu
Oběd: zeleninové rizoto
Svačina: pomelo
Večeře: 2 plátky špaldového chleba se zeleninovou pomazánkou a rajčaty

Základem je pro mě skutečně vynechat sladkosti, pečivo a těstoviny. Vše ostatní je relativně bez problému. Samozřejmě jsou dny, kdy hřeším. Dám si čokoládový bonbon, dám si dezert...Nejde tato pravidla následovat úplně slepě, protože si zkrátka nejde říct "teď už do konce života neuvidím čokoládu". Samozřejmě, že fyzicky by to možné asi bylo, ale je potřeba se dívat na věc i z té stránky, že chceme něco ze života mít:)

Snažím se žít podle pravidel zdravé stravy a nejíst žádné "špatné věci", přesto si ráda občas dopřeju. Základem je, si jídlo nevyčítat, ale vychutnávat. Nedávat si nesmyslně vysoké a nesplnitelné nároky a netrávit život honbou za dokonalým tělem. Každý jsme jiný a kdyby tomu tak nebylo, určitě by to byla veliká nuda :)

Přikládám fotky několika svých jídel + pár dalších výrobků, které ráda kupuji.

Doufám, že byl článek alespoň trochu srozumitelný a splnil svůj účel.

Mrkvové placky se zeleninou na kari

Brokolicové karbanátky s americkými brambory a sojanézou (sojová verze dresingu)

Kokosový řez (zdravá výživa, vyrobeno ze špaldové mouky a třtinového cukru)

Grilované tofu s vařenou zeleninou a brambory + makový dezert (zdravá výživa)

Indická čočka se sojovým párkem a plátkem špaldového chleba

Kuskus se zeleninou

Semolinové těstoviny s tuňákem a rajčaty

Květákové placky s vařenými brambory

Tofu s vařenou zeleninou a rýží

Zeleninový salát s tuňákem

Ovocný salát
Bílý jogurt s medem a musli

Ovocný salát s bílým jogurtem

Bílý jogurt Hollandia


Dýňová pomazánka Alnatura

Omáčka na těstoviny Alnatura

Basmati rýže Alnatura

Smoothie Alnatura





 Jakékoliv dotazy do komentářů!!

Mějte se krásně :)



34 komentářů:

  1. Vcelku se vším s tebou souhlasím, až na to vynechání sacharidů, to se mi nelíbí, tělo potřebuje sachariy a hlavně ráno, kterých tam moc nemáš.. Být tebou, tak bych trochu přidala na jídle a zvlášť teda ráno, ale to je jen můj názor :)
    Naopak se mi líbí, že to tak nehrotíš, to je správnej přístup!
    A jídla vypadaj lákavě, hlavně ten kus kus se zeleninou, na ten jsem dostala chuť:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No zlato neměj obavy, že nehřeším:))) Právě jsme s kolegyní v 11 večer zpráskaly dva dezerty v našem oblíbeném podniku, takže, sacharidy dodávám:))))

      Vymazat
  2. Ja papam rovnako, ale zistila som že dva krajce chleba, alebo dve žemle denne mi nerobia s postavou vôbec nič... či ich jem či nie vážim rovnako :) 49 kg a to naozaj priberiem aj z jednej zmrzliny... doktor mi povedal že tmave pečivo je pre telo najzakladnejšia potravina a ludia ju jedia tak dlho ako ovocie a zeleninu, takže je pre telo prirodzené...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, někde jsem četla, že by pro naše tělo bylo nejpřirozenější jíst to, co jedli kdysi naši předkové - základní potraviny. Maso, chlém, ovoce a zeleninu

      Vymazat
  3. Děkuji za super článek..chlebík musím zkusit. Já nejvíce tedy hřeším s pečivem, protože mi přijde, že jídlo je bez něj takové prázdné..že mě prostě nejvíce zasytí stejně chleba s máslem a se sýrem :D :))
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani mi nemluv! Já úplně zbožňuju bílé bagety, nebo klasický chleba s máslem a šunkou pokapaný kečupem:))) Ale ono je to potřeba, co bychom z toho života měly, kdybychom jedly jen nějaké klíčky!!!! :))

      Vymazat
  4. Super článek! Jíme doma dost podobně, nakupujeme ve zdravých výživách a já osobně miluju tofu, kuskus a skoro vše co je sojové a to nepočítám zeleninu samozřejmě! Snažím se sacharidům v podobě pečiva a sladkostí taky trochu vyhýbat, protože mě po nich většinou bolí břicho. Čokoládu od malička nesnáším takže to je pro mě trochu bonus :)
    Díky za typy a zdravému jídlu zdar! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem teď našla takovou myslím rozumnou rovnováhu:) Snažím se jíst zdravě a sem tam nějakou tu dobrotu, hlavně abych se cítila dobře a nebyla "plná" :))

      Vymazat
  5. Jsi můj vzor. Takhle úžasně se stravovat, máš můj respekt. A krásnou postavičku můžu jen závidět:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju zlatíčko:)) Ale nemysli, že čas od času si nedám nějakou dobrůtku, zvlášť dopoledne si myslím, že to není žádná hrůza a člověk si může něco dopřát:) Jak jsem říkala, každý máme úplně jinou stavbu těla a jiné dispozice a já pořád říkám, že pokud by to někoho mělo stát obrovské celoživotní úsilí, aby dosáhl nějaké vysněné váhy...není to nutné. Krása se neměří na centimetry a za tím si stojím:)))

      Vymazat
  6. Ahoj, teď by se hodil i článek jak si udržuješ postavu cvičením! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Drahoušku, vůbec nijak:))) Bohužel jsem nesmírně líná a celkem časově vytížená, takže zatím hřeším na to, že to se mnou není tak zlé. Ale za pár let určitě přijde chvíle, kdy mi nebude stačit se jen trošku omezit v sacharidech:)

      Vymazat
  7. všimla jsem si, že hodně jídel máš vyfoceno v krabičkách. To si ho objednáváš? pokud ano, mohla bych se zeptat odkud? díky :) Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Objednáváme si do práce obědy z vegetariánské restaurace. Nevím odkud jsi, ale každopádně posílám link, protože jejich jídelníček je dobrou inspirací pro celkem jednoduché recepty.

      http://www.prasad.cz/

      Vymazat
  8. Ahoj Nat:)
    Tvůj blog čtu moc ráda a pravidelně. Na tenhle článek musím reagovat,studuji nutriční terapii a myslím,že tenhle přístup k jídlu není zrovna zdravý. Máš v těch jídelníčcích dost málo sacharidů a pokud bych to spočítala,tak i málo energie. I na redukční dietu píšeme bohatší a výživnější jídelníčky..Takže myslím,že tohle není moc ke chlubení:) Sama jím mnohem víc a váhu mám ještě menší než ty..Nechápu,jak tohle podvyživování se může být vzorem "zdravé výživy". Jinak super,že zařazuješ alternativní potraviny,které dlouhou dobu stály v pozadí..
    Měj se pěkně,ať se daří:) T.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem určitě ráda za názor někoho "fundovaného" :) Já tak zkouším, co mi sedí, při jakém jídelníčku se budu cítit nejlíp. Možná svoji roli také hraje to, že opravdu nemám příliš chutě ani časi do cvičení. Ale pokud budeš mít čas, napsala bys mi do mailíku nějaký příklad svého jídelníčku? Budeš moc hodná, děkuju :)

      nataliekristova@gmail.com

      Vymazat
    2. nedal by sa ten vzorovy jedalnicek preposlat? :) absolutvejs@gmail.com

      Vymazat
  9. Můžu se zeptat, všechno jídlo si kupuješ už hotové? Doma si nic nevaříš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak už jsem tady výše zmiňovala, do práce si objednáváme obědy z vegetariánské restaurace. Ale doma si vařím také, většinou nějaké zeleninové směsy s rýží, zeleninové a luštěninové polévky, kuřecí nebo krůtí maso, tmavé těstoviny...taková jednoduchá jídla, nejsem velká kuchařka :)

      Vymazat
  10. Nat, krása, to je přesně jídlo podle mých chutí! Mimochodem, jak máš jídlo v krabičkách - to si ho někde objednáváš nebo si ho takto nosíš z domova? Jinak Alnaturu musím více prozkoumat, mají evidentně super věci, už se těším, až navštívím dm :). A v jakých prodejnách zdravé výživy ještě ráda nakupuješ? Co nějaké oblíbené restaurace, pekárny, bistra...? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.prasad.cz/

      Z této vegetariánské restaurace si objednáváme do práce obědy:) Jsem ze Zlína, máme tady asi 3 zdravé výživy, ale opravdu ti teď z hlavy neřeknu jak se jmenují. Ale obsahují jistě to samé, co obchody zdravé vyživy kdekoliv jinde, takže v tom by neměl být rozdíl. V restauracích (chodíme nejčastěji do Potrefené husy) si obecně objednávám hlavně saláty, polévky, kuskus, toast s kozím sýrem a polévky. V kavárnách (např. Coffee&Co) si dávám panini - zapečená malá tmavá bagetka na x způsobů, nejvíc kuřecí nebo s kozím sýrem. Co se týká KFC a McDonald, tam příliš nechodím (ne že by mi tam nechutnalo:D), ale když už, tak si většinou dám salát Ceasar, kuřecí grilovaný Wrap a v KFC miluju kukuřici:)

      Vymazat
  11. Jídlo vypadá lákavě :) Já jím proti tobě jako slon :D Nat, zajímalo by mě cvičení, protože jedna věc je jídelníček - ano to je fajn, ale druhá věc je taky pohyb. Jinak jsem si myslela, že si nižší :) ty musíš být v podpatcích pořádnej kus baby ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to jooo, v botičkách mám přes 190cm jedna radost:))) Zlatíčko cvičení bohužel nevedu. Vím, že bych měla, ale jsem celkem časově omezená a v neposlední řadě líná:) Občas cvičím podle dvd, zvedám činky nebo si zajdu na power plate, ale nic pravidelného. Zatím jsem relativně pevná (na že bych měla extra svaly, ale všechno tak nějak drží kde má:DDD) ale za pár let se budu muset určitě zaměřit i na tuto stránku.

      Vymazat
  12. Ten kus kus se zeleninou vypadá sakra dobře :)
    A také ten ovocný salát :) Mám ráda saláty, a je mi jedno jestli jsou ovocné nebo zeleninové.
    Moc hezký článek .)

    OdpovědětVymazat
  13. Také se stravuju velmi zdravě, i když někdy mi přijde, že jím až moc ovoce =D. Prostě ho miluju a nechci se ho vzdát =D. Jinak jsem si hodně oblíbila i kus-kus.
    Na zdravý životní styl jsem "na pevno" najela zhruba před rokem a půl. Předtím jsem jedla až moc sladkostí - sušenek, čokolád apod. Nakonec jsem se ale naučila svoje choutky ovládat a dnes si dávám kousek čokolády už jen k snídani. Občas mám i sladší svačinu v podobě čokoládové Hollandie. =)

    miss-inly.tumblr.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty taky miluju!!!! Ono je potřeba to nějak rozumně všechno vyvážit, měla jsem záchvaty, kdy jsem opravdu jedla jen zeleninu, nebo ovesné kaše, nebo jen malinké množství jídla, ale to prostě nejde praktikovat celý život. Takže taková nějaká moje filosofie je, co nejvíce zdravého jídla a rozumně nezdravého:))

      Vymazat
  14. Tak to ti závidím, že nemusíš cvičit a postavu máš fajn. Kdybych necvičila já, můžu se za chvilku kutálet :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si na 100% jistá,že u mě tato chvíle přijde taky :D Protože věkem se metabolismus zpomaluje a já jej nemám zase tak super-rychlý, takže cvičení jednou bohužel taky nastane.

      Vymazat
  15. Já to mám podobně jako ty, taky nemusím cvičit.
    Spíš bych potřebovala přibrat. Mám 164cm a 43kg. Takže si jím jak chci, co chci. Ale nezdravé jídlo mi stejně moc nechutná.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeeeej zlatíčko, tobě je hej :D Ale chápu že i dobroty se jednou přejí :D

      Vymazat
  16. Tak dnes jsem hodila do košíku taky dýňovou pomazánku, jsem na ní zvědavá :-))

    OdpovědětVymazat
  17. Souhlasím s tou slečnou, co tu psala, že je studující nutriční terapeutka. Chybí ti tam sacharidy, jíš málo masa. Zato jíš docela dost ovoce, což je ovšem ten zádrhel, že ono je taky sladké. Nevím, kdo přišel na to, že fruktoza je menší zlo, než sacharoza. Oboje je to monosacharid. Kdybys jedla vyváženěji, nebudeš mít tolik potřebu sladkého (a to jak v tom ovoci, tak pro tebe nebude taková oběť si odpírat čokoládu). Jo a samozřejmě jíš hrozně málo a na svou výšku jsi v podváze tak deseti kil. (Postavu mám souměrnou = nikde nic? Ty nemůžeš mít ani gram tuku, ovšem ani zbla svalů.) Nejíst, ale zato necvičit. Jsi na nejlepší cestě si takovouhle brutální hladovkou zničit metabolismus a tvoje tělo při absenci pohybu taky nebude zrovna v kondici, na to, kolik ti je. Promiň, ale tohle je téměř anorektický jídelníček a obchází mě mdloby, když se toho někdo chytá a chválí takovou hloupost jako zdravou. (Jak tu psala slečna, víc by měl sníst i člověk, který reálně potřebuje zhubnout, natož ty, která zhubnout nepotřebuješ, spíš naopak.)

    OdpovědětVymazat
  18. no...nevim, jestli bys zrovna ty mela jinym radit, jak jist. tve BMI nedosahuje ani 18, je pomalu hranicni pro anorexii a pritom jeste sama priznavas, ze necvicis. cili predpokladam, ze osvalena moc nejses, coz telu rozhodne neprida. to, ze jsi stihla, je fajn, ale nejspis nebudes mit spravny pomer svalu, vody a tuku v tele, coz je mnohem dulezitejsi nez nejake cislo na vaze nebo miry. ano, chapu, ze media nam denne vymyvaji mozky idealy krasy a dietami. tohle ale neni spravna cesta ke zdravi. zatim to nemusi mit nasledky, ale ty se projevi pozdeji a tim horsi pak bude jejich odstranovani. pokud se bojis kalorii, pridej pohyb. jednoduchy rafinovany cukr jist nemusis (mimochodem trtinovy na tom neni o moc lepe nez bily, je to porad sacharoza), ale chtelo by to vic bilkovin a pravidelne cviceni. pokud je telo ochable, je uplne jedno jestli je hubene nebo nikoliv, nevypada to dobre. nemyslim tim, ze mas zacit nabirat svaly - jde to i tak, ze zustanes stihla a jenom zpevnis.

    OdpovědětVymazat
  19. no...nevim, jestli bys zrovna ty mela jinym radit, jak jist. tve BMI nedosahuje ani 18, je pomalu hranicni pro anorexii a pritom jeste sama priznavas, ze necvicis. cili predpokladam, ze osvalena moc nejses, coz telu rozhodne neprida. to, ze jsi stihla, je fajn, ale nejspis nebudes mit spravny pomer svalu, vody a tuku v tele, coz je mnohem dulezitejsi nez nejake cislo na vaze nebo miry. ano, chapu, ze media nam denne vymyvaji mozky idealy krasy a dietami. tohle ale neni spravna cesta ke zdravi. zatim to nemusi mit nasledky, ale ty se projevi pozdeji a tim horsi pak bude jejich odstranovani. pokud se bojis kalorii, pridej pohyb. jednoduchy rafinovany cukr jist nemusis (mimochodem trtinovy na tom neni o moc lepe nez bily, je to porad sacharoza), ale chtelo by to vic bilkovin a pravidelne cviceni. pokud je telo ochable, je uplne jedno jestli je hubene nebo nikoliv, nevypada to dobre. nemyslim tim, ze mas zacit nabirat svaly - jde to i tak, ze zustanes stihla a jenom zpevnis.

    OdpovědětVymazat